Publiczne Gimnazjum im. Ks. Jana Twardowskiego

• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Strona startowaLinkiKontaktGaleriaKronikaFilmyAktualnościSKEUKS KADETKlub EKGPogadajmyKoło fotograficzneDziennik internetowyEkopracowniaGazetka anglojęzycznaWypłyń na głębięCzas na zdrowie
Uwaga uczniowie !!!

Środa, 13 września 2017r, Spacer nr1 Nordic Walking  "Poznajemy miejscowości Gminy Gomunice"
   Piątek, 29 września 2017r, Spacer nr2 Nordic Walking "Poznajemy miejscowości Gminy Gomunice"
   Środa, 22 listopada 2017r, Spacer nr3 Nordic Walking "Poznajemy miejscowości Gminy Gomunice"  (Gomunic - Fryszerka - Gomunice)
   14 - 19 maja 2018r, Wyjazd na Zieloną szkołę do miejscowości Orawka
Start | Czas na zdrowie

Czas na zdrowie

EKOLOGIA, HISTORIA I NOWOCZESNOŚĆ

Email Drukuj PDF

To była niesamowita wycieczka, a zapowiadała się na nudną wyprawę do lasu. Ruszyliśmy spod szkoły w okrojonym składzie 17 uczestników, ale to co wydawało przykre dla organizatorów, stało się atutem, bo było sprawnie, spokojnie, wszyscy byli w zasięgu głosu przewodnika. Pierwszym naszym przystankiem była Spała, a tam niezła lekcja historii, po to od 1000 lat ulubione miejsce polowań i odpoczynku naszych władców, którzy zapraszali tutaj również inne koronowane g łowy z całej Europy. Stałym bywalcem był car Aleksander, ale nade wszystko cenił je sobie prezydent Mościcki. A dowodem na udane polowania jest pomnik żubra naturalnej wielkości. Potem wyprawa do Inowłodza, a tam na wzgórzu kościółek z X wieku, a w dole wijąca się wstęga rzeki Pilicy, która była świadkiem wszystkich dziejowych wydarzeń tamtej okolicy. Widok niezapomniany, bo to niepokorna niebieska wstęga, która tworzy liczne meandry, zakola i  łachy spowite wśród lasów. Nic dziwnego, że to ulubione miejsce dla ludzi szukających spokojnego wypoczynku. Ostatnim punktem splotu historii z ekologią było wzgórze zamkowe z częściowo odrestaurowaną twierdzą wzniesioną przez króla Kazimierza Wielkiego. Oczywiście byliśmy zwiedzać zamek,  żeby poczuć nastrój tamtych chwil. I tu w Inowłodzu pożegnaliśmy naszego przewodnika- na co dzień pracownika Nadpilicznych Parków Krajobrazowych, który umiał w ciekawy sposób opowiedzieć historię narodu polskiego na tle warunków środowiska. I na koniec pojechaliśmy zmierzyć się z nowoczesnością. Byliśmy gośćmi fabryki płytek ceramicznych i szklanych Opoczno „Paradyż”. Naszym oczom ukazały się cudeńka wykonane nie tylko przez maszyny, ale z dużym udziałem rąk ludzkich, bo w wielu dziedzinach życia bez nich ani rusz. Patrzyliśmy jak spod palców  wychodzą piękne wzory i mozaiki, które potem trafiają na ściany i podłogi domów. Ale fabryka produkuje nie tylko wyroby masowe, bo widzieliśmy też płytki okolicznościowe  dla jubilatów i z wielu innych powodów wykonane pojedyncze sztuki dla indywidualnych odbiorców. Około 16.30 wróciliśmy do Gomunic zadowoleni z dobrze spędzonego wspólnego czasu, za co dziękują opiekunowie: Iwona Węgrzyńska i Jolanta Dudek

Zmieniony ( Środa, 27. Maj 2015 19:19 )

WYJŚCIE Z KIJKAMI PO PÓŁMETKU.

Email Drukuj PDF

To był udany dzień dla zwolenników sportu z kijkami, bo mieliśmy wyjątkową frekwencję - 36 uczniów. Przyczyną tego był fakt, że jutro dzień wolny, więc nareszcie nikt nie bał się jutrzejszej klasówki i pytania. Jak zwykle najpierw formalności, czyli sprawdzenie listy obecności, rozgrzewka i ruszamy. Tym bardziej, że gnała nas wizja i zapach ogniska w połowie naszych zmagań. Wyszliśmy do przejścia pod tunelem, potem krótki marsz przez las, przeprawa na drugą stronę ruchliwej trasy Radomsko- Piotrków i bezpiecznie wędrujemy szeroką drogą do stacji kolejowej w Kamieńsku. Wokół prawdziwa wiosna, kwitną krzewy, pachną listki brzozy, słychać w górze skowronki, a niektórzy zrobili sobie  „gwizdki” z młodego źdźbła żyta i mają swoją „muzykę”. Wreszcie widać cywilizację, gdy ukazały się zarysy domów w Pirowach. Już czuliśmy dym z ogniska, ale pan Antoniak docierał do celu na dalsze skróty. A w brzuchach tak burczało!  Nareszcie jesteśmy w Pudzikowie, jeszcze ostatnia prosta i czeka na nas prawdziwa uczta w polu. Gdy weszliśmy do wykonanej przez mieszkańców tej miejscowości altanki, czekały na nas zgrzewki napojów, keczupy, chleb no i oczywiście „tona” kiełbasy i kaszanki. Każdy zmęczony, ale głód zwyciężył, bo chwyciliśmy za kijki- tym razem do pieczenia wędlin i dalej do ogniska żeby upiec kawał pysznej wędliny. Jest błogo, siedzimy na ławkach, obok ogień płonie, nogi odpoczęły, że aż chętnie zagrałoby się  w piłkę na boisku  z piasku. Ale niestety czas wracać. Posprzątaliśmy po sobie, podziękowaliśmy za przygotowanie chłopcom z klasy IIIB – zwłaszcza Dominikowi Ścigalskiemu, bo jego rodzice zasponsorowali wszystko na nasze przybycie. No i ruszamy, bo mamy jeszcze 6 km do szkoły. Po drodze „gubimy” niektórych uczestników- najpierw z Chrzanowic, potem idąc krętą drogą przez Hucisko kolejnych mieszkających po drodze. Gdy dotarliśmy pod szkołę było nas tylko kilkoro, w tym wszyscy opiekunowie, czyli pani dyrektor Urszula Andrulewicz, pani Ewa Lesiak, Iwona Węgrzyńska i Andrzej Antoniak, którzy dziękują wszystkim- stałym Kijowcom i tym nowym za wspólne kijkowo- wyżerkowe popołudnie. Do zobaczenia za tydzień!

Zmieniony ( Czwartek, 30. Kwiecień 2015 21:20 )

"Czas na zdrowie" - promocja zdrowego odżywiania

Email Drukuj PDF

W dniu 27 kwietnia w Publicznym Gimnazjum  Gomunicach odbyła się lekcja otwarta „Czas na zdrowie” poświęcona promocji zdrowego odżywiania, żywności ekologicznej oraz aktywności fizycznej w ramach  realizowanego ogólnopolskiego projektu edukacyjnego. Składały się na to zajęcia dydaktyczne i sportowe, pogadanki podczas godzin wychowawczych i dodatkowe godziny, które pozwalały uczniom spędzić aktywnie i pożytecznie czas wolny, a jednocześnie wskazywały w jaki sposób zadbać o siebie i najbliższych. Młodzież szykowała kanapki jako II śniadanie gimnazjalisty, robiła koktajle, sałatki, surówki, piekła pyszne szarlotki. A czas wolny spędzała na tzw. „Czwartkowych spacerach po zdrowie” spalała kalorie chodząc z kijkami co najmniej 13-16 km podczas jednego wyjścia. Dziś natomiast na sali gimnastycznej pełnej gimnazjalistów i uczniów klas szóstych z zaprzyjaźnionych szkół w Gomunicach i Chrzanowicach wraz z ich opiekunami, młodzież zaprezentowała wyniki ankiet przeprowadzonych przez klasę IIIa dotyczących tego zagadnienia, „marchewkowy zespół taneczny” z klasy IB zatańczył układ choreograficzny, a uczniowie klasy IIIB zinterpretowali wiersz Jana Brzechwy „Na straganie”. Czas umilił nam też występ Karoliny Stępień, która wykonała utwór „Zapamiętaj”. Ważnym elementem był film dotyczący roli tłuszczów w naszym pożywieniu pod hasłem „Śmietnik w mojej głowie” oraz krótka prezentacja dotycząca 10 zasad zdrowego życia. Wiele emocji wzbudził konkurs sprawnościowo- wiedzowy, w którym wzięli udział przedstawiciele wszystkich klas i zaproszonych młodszych kolegów. Przydała się przy tym nie tylko wiedza dotycząca racjonalnego odżywiania, ale też spryt podczas skakania na skakance, akrobacje na twisterze, szybkość zjadania owoców i warzyw oraz precyzja podczas szykowania potraw. Ale najlepsza atrakcja była na koniec imprezy, bo mimo wielkiego zainteresowana tym, co działo się na środku sali, oczy kusiły dania i przekąski przygotowane przez wszystkie klasy gimnazjalne. Już miesiąc wcześniej każdy zespół miał powierzone zadanie. A mianowicie były to stoiska z wykorzystaniem owoców, warzyw, przygotowanie kolorowych kanapek, surówek, sałatek, koreczków, koktajli oraz prezentacja kolekcji przypraw wykorzystywanych w kuchni. A wszystko to na pięknie i estetycznie udekorowanych stołach i dekoracjach w postaci barwnych plakatów. Całość dzisiejszej imprezy odbyła się pod nadzorem pań: Julity Flaszki i Iwony Węgrzyńskiej.

Zmieniony ( Środa, 29. Kwiecień 2015 11:44 )

Super aktywna sobota :)

Email Drukuj PDF

Sobota jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych, ale grupa 20 gimnazjalistów, dwóch absolwentów oraz opiekunowie postanowili spędzić ten dzień bardzo aktywnie. Pierwsze kryterium, aby wycieczka rowerowa była udana było spełnione już od samego początku. Piękna, słoneczna pogoda towarzyszyła nam przez cały czas trwania wycieczki. Opiekunowie, którzy zapewnili uczestnikom dobrą opiekę ale również wyśmienitą atmosferę to kolejne kryterium udanego wyjazdu. Młodzież zdyscyplinowana i dbająca o bezpieczeństwo dopełniła całości udanego wyjazdu. Przejechaliśmy dziś rowerami około 50 km. Dobrze dopracowana trasa przebiegała przez kolejne miejscowości: Gminy Gomunice, Kamieńsk, Kleszczów i Dobryszyce. Pierwszy postój trochę niezaplanowany a wynikający z problemów technicznych roweru jednego z uczestników miał miejsce już w Pytowicach. Szkoda, ale Mateusz Rumik, który czekał na wycieczkę kilka miesięcy musiał wrócić do Gomunic. Jego rower nie nadawał się do dalszej jazdy. Gmina Kleszczów przywitała nas doskonałą infrastrukturą, praktycznie cały czas poruszaliśmy się ścieżkami rowerowymi. Na tarasie widokowym KWB w Kleszczowie mieliśmy dłuższy postój. Można było obserwować wyrobiska kopalniane oraz podziwiać ogromne maszyny górnicze. Z jednej strony zdewastowane środowisko naturalne, z drugiej strony zagospodarowana Góra Kamieńsk. Postój był zasłużony bo w nogach mieliśmy przejechane ponad 20 km. Dalsza cześć trasy to przejazd do Brudzic, a następnie drogą leśną trochę piaszczystą do miejscowości Żaby. Niestety Żaby były poza naszym zasięgiem. Dojechaliśmy do malowniczej leśnej kapliczki, pięknie wystrojonej na „majówkowe” uroczystości. Widząc kawałek asfaltu podążyliśmy lepszą drogą pomijając Żaby a dojeżdżając ponownie do Pytowic. Stąd drogowskaz informował, że do Gomunic już niedaleko bo tylko 4 km. Po drodze zostały jeszcze Słostowice i już jesteśmy w naszych Gomunicach. Licznik na miejscu wskazywał 50 przejechanych kilometrów. Uczestnicy dzisiejszej wycieczki pomimo zmęczenia byli zadowoleni z wyjazdu. Wśród uczestników nie zabrakło tzw. „weteranów”, którzy jeżdżą na wszystkie wycieczki rowerowe: Mateusz Kowalczyk, Konrad Biszta, Kacper Gurazda i Adrian Alama – wszyscy z kl. IIIa. Jednak najwięcej uczestników dzisiejszej „rowerówki” było z kl. Ib. Kierownik wycieczki – Andrzej Antoniak dziękuje uczestnikom za zdyscyplinowanie oraz p. Iwonie Węgrzyńskiej za sprawowanie opieki nad gimnazjalistami. Podziękowania również dla ucznia Dominika Tazbira, który doskonale sprawdził się jako "pogotowie techniczne" gdy tylko coś zaskrzypiało w rowerach (wszyscy w gimnazjum wiedzą, że rower to jego hobby i zna się na nich jak mało kto). Wszyscy bezpiecznie i aktywnie spędzili ostatnią sobotę kwietnia. Kolejna wycieczka już w maju, na którą zapraszamy już dziś.

Malownicza trasa nr5 do Piaszczyc

Email Drukuj PDF

Trasa numer 5 dobiegła końca. Była to najdłuższa z wypraw, przeszliśmy około 20 km. Uczniowie  klas pierwszych i drugich zbierali siły odpoczywając w domu przez trzy wolne od zajęć dni, a klasy trzecie odreagowywały po zakończonych dziś egzaminach. Rozmów i wrażeń na ten temat nie było końca. Nareszcie nie obawialiśmy się deszczu i chłodu, bo dopisywała nam prawdziwa wiosenna pogoda. Ruszyliśmy o 15.00 spod szkoły i ulicą Zdrowie znaleźliśmy się na moście na Widawce, dalej piaszczystą drogą do Karkoszek. Tak chcieliśmy dojść do celu, że nawet na chwilę nie zatrzymaliśmy się nad mijanym po drodze stawem. Jeszcze tylko szybka przeprawa przez drogę Częstochowa- Piotrków i idziemy przez Mariankę do Piaszczyc, czyli nasz dzisiejszy cel. Z przyjemnością odpoczywamy na ławeczce przy sklepie, a w nagrodę za wytrwałość zostajemy obdarowani przez dzisiejszego sponsora lodami na ochłodę. Ponieważ zrobiło się późno zbieramy się w drogę powrotną. Telefon Kamila Adamusa obliczył, że „mamy w nogach” ponad 10 km.  Ponieważ nie ma innej drogi, bo na łąkach i polach mokro, bo to dolina Widawki, więc znów wracamy przez Fryszerkę, Kletnię, na której niepokoimy wszystkie psy, które obszczekują nas głośno i już ostatnia prosta od cmentarza do szkoły. Ławeczki na placu szkolnym o 19.20 to najwspanialsze miejsce na nasze stłuczone i obolałe marszem nogi.  Szczęśliwi i czujący przesyt marszem żegnamy się do jutra. Za wspólne popołudnie dziękują opiekunowie: dyr. Urszula Andrulewicz, p. Ewa Lesiak, p. Iwona Węgrzyńska i p. Andrzej Antoniak. Jeśli wyleczymy obolałe kończyny dolne, to zapraszamy na kolejny czwartek :). Kliknij na zdjęcie i obejrzyj fotki z naszej dzisiejszej wyprawy i poprzednich spacerów!

Zmieniony ( Środa, 29. Kwiecień 2015 11:49 )

Obchody Dnia Ziemi2015 - sadzenie krzewów

Email Drukuj PDF

Obchody Dnia Ziemi w naszym gimnazjum zainicjowane zostało zasadzeniem w ogródku szkolnym zwanym przez uczniów parkiem krzewów ozdobnych. Przedstawiciele każdej z klas posadzili swoją roślinkę. Są to krzewy o ozdobnych liściach, które zdobią kolorami przez cały okres wegetacji. Są to pięciorniki, tawuły i irgi. To pamiątka na lata, bo warto kiedyś wrócić d ogródka szkolnego choćby po to żeby zobaczyć jak płynie czas sądząc po wielkości zasadzonej zielonej pamiątki. Akcja odbyła się z inicjatywy koła ekologicznego, które prowadzi p. Iwona Węgrzyńska.

Zmieniony ( Środa, 29. Kwiecień 2015 11:47 )

Światowy Dzień Ziemi2015

Email Drukuj PDF

17 kwietnia 2015 roku odbył się w naszej szkole apel poświęcony obchodom Światowego Dnia Ziemi. W tym roku obchodzimy go pod hasłem: „Z energią zmieńmy źródła”. Podczas tego spotkania uczniowie spotkali się z przedstawicielami Nadleśnictwa Radomsko, obejrzeli ciekawą prezentację o lasach oraz sprawdzili swoją wiedzę na ten temat. W dalszej części spotkania odbyło się rozstrzygnięcie szkolnych konkursów na:

1. „Ekociuszek”

2. Ekologiczną piosenkę

3. Konkurs plastyczny „Ekologia w moim domu”

Ogłoszono również w szkole zbiórkę surowców wtórnych i elektroodpadów. Dalsze informacje na temat zbiórki już wkrótce.

Zmieniony ( Środa, 29. Kwiecień 2015 11:49 )

Porządków w ogródku ciąg dalszy :)

Email Drukuj PDF

Ogródek szkolny  już nie straszy.  Dziś grupa młodych ogrodników z gimnazjum pod opieką bardziej doświadczonych "nauczycieli - ogrodników" po raz kolejny starała się doprowadzić wygląd ogródka do jak najlepszego stanu. Bez żadnego wkładu finansowego, ale dzięki wysiłkowi i zaangażowaniu ogródek szkolny pięknieje z każdym dniem coraz bardziej. Dziś wygrabiono trawniki, wyzbierano śmieci i resztki pościnanego żywopłotu oraz wysprzątano alejki chodnikowe.  Było naprawdę mnóstwo pracy. Jeżeli uda nam się pozyskać ławki oraz wsadzić kilka nowych roślin i krzewów to miejsce, które do tej pory odstraszało będzie ogródkiem z prawdziwego zdarzenia, w którym podczas przerw w ciepłe dni będą chętnie odpoczywać uczniowie. Opiekunowie ogródka: p. Iwona Węgrzyńska i p. Andrzej Antoniak dziękują młodzieży gimnazjalnej za pomoc przy pracach ogrodniczych. Szczególne podziękowania należą się dwóm uczniom z kl. Ia: Sebastianowi Wieczorkiewiczowi i Kacprowi Walaskowi. Ich wkład był zdecydowanie największy. Do zobaczenia w piątek podczas akcji sadzenia nowych roślin i krzewów.

Zmieniony ( Środa, 29. Kwiecień 2015 11:51 )

Wiosenny czas porządków :)

Email Drukuj PDF

W dniu dzisiejszym, czyli 25 marca po kilku dniach od nadejścia kalendarzowej wiosny, nadszedł czas na porządki w szkolnym ogródku. Sprzyja ku temu iście wiosenna pogoda, bo dziś termometry wskazywały temperaturę powyżej 20 stopni. Już wcześniej p. Andrzej Antoniak ze swoimi uczniami z kl. IB Krzysztofem Mularczykiem i Mateuszem Mielczarkiem wycięli zbędne gałęzie na rozrośniętej mocno forsycji, która zacieniła okna klasy i pokoju nauczycielskiego. A dziś od rana napracowali się chłopcy z klasy IIA: Andrzej Mieszała, Daniel Zieliński i Patryk Machoń. Prace zaczęli od wyzbierania wszystkich  śmieci, potem przyszła kolej na wygrabienie trawy, ale najgorsze pozostało na koniec- przenoszenie wyciętych gałęzi na inne miejsce, żeby wygrabić uschnięte i od lat pozostawione liście. Kiedy zaczęło nam brakować siły do pomocy wkroczyli chłopcy z klasy IA: Marcin Skulimowski i Kacper Walasek oraz Tomek Flaszka. Ci dwaj ostatni zostali nawet po zakończeniu zajęć. Nosili do kontenerów worki ze śmieciami, wybierali szkła po butelkach rozbitych i wyzbierali wszystkie, nawet najdrobniejsze gałązki pościnane z bukszpanów. Praca w rękach tak się paliła, że nawet szczotka do zamiatania nie wytrzymała tempa i siły rąk chłopców- złamał się kij. Ale i na to sposób się znalazł, bo pomysłowi uczniowie zrobili sobie miotłę ze ściętych gałęzi. Reszta śmieci została zmieciona dłońmi. Tak spodobały się prace porządkowe młodych ogrodników, że na koniec, mimo zmęczenia, padały pytania kiedy dalszy ciąg działań pielęgnacyjnych ulubionego miejsca wszystkich uczniów zwanego parkiem.  Za rzetelną pracę i zaangażowanie wszystkim chłopcom bardzo dziękuje opiekun ogródka szkolnego - nauczyciel biologii p. Iwona Węgrzyńska.

Zmieniony ( Środa, 29. Kwiecień 2015 11:51 )

Jak karnawał, to karnawał

Email Drukuj PDF

Wtorek 17 lutego to ostatni dzień karnawału. To czas jedzenia pączków, innych tłustych potraw, hucznych zabaw do 24.00. Aby tradycji stało się zadość,  również w naszej szkole karnawałowe popołudnie zakończyło się zgodnie ze staropolskim obyczajem. Młodzież naszej szkoły przy wsparciu pana wójta Pawła Olejniczaka i pani dyrektor Urszuli Andrulewicz piekła słodkie pulchne i pachnące oponki. Były wyznaczone drużyny np. Faworeczki,  Oponeczki , które rywalizowały o to, kto pierwszy skończy pracę. Okazało się, że wszystkie drużyny starały się na miarę swoich możliwości, pomocna była zwłaszcza męska część drużyny na czele z panem wójtem. W kuchni przy smażeniu niepodzielnie królowały pani Urszula Andrulewicz i pani Iwona Węgrzyńska (przygotowanie drużyn, składników, zakup niezbędnych  produktów, przygotowanie przepisu i czuwanie nad całością). Ta walka z tłuszczem - bardzo gorącym - trwała do ostatniej oponki. A po skończonej pracy nadszedł czas na łasuchowanie - wszyscy razem zasiedliśmy do  naszych słodkości – piliśmy herbatę i smakowaliśmy nasze wspólne dzieło. Jeszcze ciepłe posypane cukrem pudrem smakowały wyjątkowo. Zostało niestety sprzątanie, ale w tym momencie pojawił się anioł stróż, czyli pan Andrzej Antoniak, który pomógł w zamiataniu i myciu podłóg. No cóż - trzeba uszanować polskie tradycje, więc na czas Wielkiego Postu zawieszamy naszą działalność cukierniczą, do której powrócimy po Świętach Wielkanocy.

Zmieniony ( Środa, 29. Kwiecień 2015 11:53 )

Dzisiaj jest: Sobota
18 Listopada 2017
Imieniny obchodzą
Aniela, Cieszymysł, Filipina, Galezy,
Klaudyna, Odo, Otto, Roman, Tomasz

Do końca roku zostało 44 dni.
Zodiak: Skorpion

Festyny Rodzinne

Zielone szkoły

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter